Telemarkski og hvordan man bør trene

Telemarkski er en type ski som også kalles «fri hæl», og stammer fra den norske byen Telemark. De ble brukt mye i 1860-årene. Denne typen ski har bare bindinger til tærne, i motsetning til alpinski hvor bindingene er koblet til både tå og hæl. Det er slik at telemarkski blir brukt for backcountry ski. Disse typene av ski er lettere og mer fleksible enn alpinski. Så telemarkski1280px-Telemark_landing_Miyanomori fungerer ved at man bruker en spesiell teknikk hvor man legger vekt på en og en fot og bøyer seg fremover.

Det finnes også andre viktige faktorer som spiller inn for å bli flink på telemarkski. Det er vanlig å trene på denne typen teknikken over hele landet, men også andre steder. Ved å stå på telemarkski i stedet for vanlig ski, gjør at man glir mye lettere og får mer fleksible svinger.

Trening resten av sesongen med rulleski

Rulleski er ski med hjul under, som man bruker i kombinasjon med staver. Med denne typen ski, kommer man seg veldig fort fremover. Det gjelder å finne en flat, åpen og trafikk-fri plass når man først skal begynne å trene på å gå på rulleski. Når man først skal lære seg en slik teknikk, er det lurt å starte med et rolig tempo, og finne balansen på hjulene, for det vil nemlig være vanskeligere å holde balansen på rulleski, i forhold til langrennsski.

Man finner forskjellige teknikker for å bli vant med rulleski, blant annet å starte med å gå i et 8 tall, og også å prøve såkalte diagonalsteg. Når man har øvd seg på å finne balanse, kan man starte med litt høyere fart, og da må man også lære seg å bremse. Stavene kan være til hjelp for å få høyere fart, og å opprettholde balansen. Rulleski kan sammenliknes med skøyting, bare at rulleski foregår på hjul, og ikke på snø. Begge typer ski bygger på den samme teknikken, hvor man skøyter seg fremover.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *