Hvordan man skal smøre skiene

Skismurning er et stoff man smører under skiene sine for at skiene skal gli lettere på snøen og for at snøen ikke skal feste seg , men også festesmøring for å hindre at det blir glatt. Man fski-lift-1201084_960_720år kjøpt diverse skismurninger som klassifiseres ut ifra temperatur og føre.

Man kan dele festesmøring inn i to grupper: tørrsnøsmøring som er voks, og våtsnøsmøring som er klister. Når man bruker riktig smurning, vil iskrystallene trenge passe langt inn i smurningen noe som gjør at skiene får feste og glir fremover uten problemer. Er smurningen får hard, trekker de ikke inn og skiene glipper, og er smurningen for bløt trekker den for langt inn og snøen fester seg fast under skiene.

Av de forskjellige typene skismurning, finner man blant annet blå, fiolett og rød voks. Det finnes også universalklister og kork. Alle funker på samme måte, ved å gi skiene bedre gli. Har man nye ski, kan man få gjort dette i butikken, men skal man derimot ha på skismurning for den femte gangen så er det blant annet lurt å skrape vekk gammel smurning.

Smøring av forskjellige ski

Det er ikke bare langrennsski som må smøres, men det gjelder også blant annet hoppski og alpine ski. De smøres kun med glismøring, slik ski for skøyting også gjør. Det finnes jo forskjellige typer langrennsski, noen som skal smøres, og noen som er smørefrie. At ski er smørefrie, betyr at de er laget slik at de ikke trenger skismurning. Det som er gunstig med slike ski, er at man kan bruke de i hvilke som helst fører og på hvilken som helst snø, utenom det hardeste isføret.

Ulempen med smørefrie ski er derimot at de ikke alltid har like god gli som ski man bruker skismurning på. Det er grunnen til at de heller ikke blir tatt i bruk i konkurranser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *